Weather: 18 °C
Local time: 07/07/2020 17:09
  • pl
  • en
  • uk
  • pl
  • en
  • uk

Dosłońce 56, 32-222 Racławice

40 min od serca Krakowa

Jak przetrwać izolację

 

Jak przetrwać izolację? Brakuje wam pomysłów co zrobić z czasem? Zebraliśmy dla Was kilka pomysłów jak można czas w domu wykorzystać bardziej efektywnie:

#czego_unikać_podczas_kwarantanny:

Najgorszą rzeczą jaką można sobie zafundować podczas nadprogramowych godzin wolnych od obowiązków jest właśnie brak obowiązków. Psychologowie nazywają ten stan „efektem piżamy”. Choć brzmi może zachęcająco – nie dajmy się zwieźć kuszącemu lenistwu. Brak celu, zadań, pewnej dyscypliny sprawi, że będziemy reagować napięciem, frustracją, stresem.

Z powodu światowej pandemii przechodzimy narodową kwarantannę: dzieci nie chodzę do szkół, kto może – pracuje zdalnie, ulice są opustoszałe, sklepy, restauracje zamknięte. Nasze możliwości psychologiczne zniesienia tego typu izolacji różnią się w społeczeństwach – Chińczycy, Japończycy czy Koreańczycy są narodami bardziej kolektywistycznymi. Lepiej znoszą nakazy, jest większa akceptacja ograniczeń niż w kulturach indywidualistycznych, których najlepszym przykładem są Amerykanie.

My, Polacy, jesteśmy gdzieś z pogranicza tych dwóch modeli społecznych. Obecna sytuacja, która wymaga od nas pozostania w domach i znacznego ograniczenia aktywności społecznych, jest dla większości z nas nowością. Gdy ktoś nam czegoś zabrania, naturalną reakcją jest opór i próba odzyskania wolności. W obecnej sytuacji jednak Polacy zareagowali z dużym spokojem na wprowadzone ograniczenia. Dzieje się tak dlatego, że uznają je za zasadne, sensowne, co w dużej mierze jest podyktowane strachem. Boimy się o bliskich, siebie i dlatego jesteśmy bardziej niż zwykle skłonni do akceptacji obostrzeń.

#co_robić_podczas_kwarantanny

Przed nadmiarem negatywnych emocji i narastaniem konfliktów można zabezpieczyć się przygotowaniem planu działania. Warto ustalić z rodziną, co będziemy robić, kto, kiedy i jak? Zaplanujmy czas wspólny, zadbajmy też o chwile i przestrzeń dla samego siebie” – radzi dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog społeczny z Uniwersytetu SWPS.

Narzućmy sobie pewną dyscyplinę – pobudki, porannych rytuałów, przygotowania się do dnia. O ustalonej godzinie siądźmy do naszych zadań – czy to jest praca, czy lekcje, czy zaplanowane domowe obowiązki.

Ustalonych reguł należy przestrzegać, np. że kiedy rodzice pracują, a dzieci się uczą, staramy się sobie wzajemnie nie przeszkadzać.

Tworzymy w ten sposób namiastkę regularnego, normalnego życia.

To wpłynie bardzo pozytywnie na samopoczucie ale także przyniesie długofalowe całkiem pozytywne efekty – może w końcu sięgniemy po książkę która nas od lat czekała na półce, może spróbujemy nowy przepis na ciasto na które od dawna mieliśmy ochotę, a może podejmiemy wyzwanie fitnessowe – w sieci jest mnóstwo propozycji treningów online do wykonywania w domu. Spędźmy wesoło czas z bliskimi – odkurzmy stare gry planszowe które umilą nam czas wieczorami, rozwińmy własne zainteresowania – może chciałeś nauczyć się hiszpańskiego, albo rozpocząć swój projekt artystyczny – kiedy jest na to lepszy czas jak nie teraz???

Jesteśmy z Wami i ściskamy Was ciepło

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: Puls Medycyny
https://pulsmedycyny.pl/jak-przetrwac-narodowa-kwarantanne-rady-psychologa-985917

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.*